Vsiljivec, vljudni plenilci... v brutalnem valčku
Mednarodno
uveljavljeni domači sodobni "orkestralni" skladatelj Borut Kržišnik z
novo vznemirljivo, samosvojo stvaritvijo Valse Brutal
UROŠ SMASEK
(3689) Končno
se z novo stvaritvijo Valse Brutal (Brutalni valček) spet "oglaša"
mednarodno uveljavljeni domači sodobni "orkestralni" skladatelj Borut Kržišnik.
Njen izid nam je napovedal sprva že lansko jesen. "Zamuda" pa ni
pomembna, saj Kržišnikova glasba sploh ne zastara. Kržišnik sicer kar
pogosto sklada še za gledališče, balet in ne nazadnje filme in tudi te
vrste uglasbitve uresniči prav tako celovito, da jih je mogoče poslušati
čisto samostojno, ne da bi bilo pogrešati "pripadajoče" scenske
uprizoritve, kar je pogosta pomanjkljivost (pre)mnogih tovrstnih
uglasbitev. Sicer je Kržišnik na zadnjem, lanskem 11. festivalu
slovenskega filma bil nagrajen za uglasbitev nasploh zmagovalne,
pretresljive družbeno-kritične dramske srhljivke Pokrajina št. 2 avtorja
Vinka Moederndorferja in da bi ta uglasbitev tudi zaslužila izid na plošči.
Valse Brutal je
popolnoma samostojna stvaritev in po vrsti šesta Kržišnikova samostojna
plošča, izdana pri zanj že nekajkrat izdajateljsko preizkušenem
ljubljanskem KUD-u France Prešeren pod mednarodnim založniškim okriljem
Mute Song ter po navedbah še ob podpori našega ministrstva za kulturo in
ljubljanske mestne občine. Doslej so izšle Sacre du temps (Posvetitev
časa, 2007) z glasbo za istoimensko plesno predstavo mednarodno
priznanega domačega koreografa in plesalca Edwarda Cluga, predtem
A Life in Suitcases (Življenje v kovčkih, 2005) za istoimenski film,
strnjeno različico obsežne filmske trilogije The Tulse Luper Suitcases
(Kovčki Tulsa Luperja, 2003-4) slovitega Britanca Petra Greenawaya
pa Stories from Magatrea (Magatrejske zgodbe, 1997) ter La Dolce Vita
(Sladko življenje, 1995) in Currents of Time (Tokovi časa, 1991).
Uresničil
je Kržišnik Valse Brutal v izvedbi svojega že od Magatrejskih zgodb
znanega "virtualnega orkestra" (ustvarjenega pretežno računalniško, z
"vzorčenjem" zvokov resničnih glasbil). Nekakšno izhodišče Brutalnega
valčka, kot je razbrati iz Kržišnikovih navedb, pa so bile izkušnje
novinarja, ki je delal večinoma na kriznih vojnih žariščih in se mu je
pri tem razblinila velika iluzija, da bi ljudje bili pripravljeni
prenehati z nasiljem. Skladno s tem Brutalni valček "odpre" Vsiljivec
(Intruder), skoraj 6 in pol minutna, v osnovi prepoznavna (tako rekoč že
kot Kržišnikov zaščitni znak) skladba zelo raznolike dinamike in
izrazito repetitivno ritmičnih poudarkov z silovitimi godalnimi zvoki.
Po
Vsiljivcu se "razlije" približno tri minute obsežnejša, sprva umirjena
in melodična, a kmalu spet prepoznavno repetitivno-ritmično godalno
"razburkana" orkestralna, sicer znamenito znanstveno naslovljena
Goldbachova domneva (Goldbach's Conjecture). Po nadaljnji okoli
5-minutni "brutalno odrezavi" naslovni skladbi ter preko dveh precej
medsebojno različnih, a približno enako obsežnih, skoraj 6 in pol
minutnih skladbah Ludi Amphitheatrales ter Sanje in okviri (Dreams and
Frames), prvi prekipevajoči v orkestralni silovitosti ter drugi občutno
bolj umirjeni in v osnovi skoraj plesno melodični pa Brutalni valček
"zaide" še v raznoliko razgibane 7-minutne Koridorje moči (Corridors of
Power) ter do zaključnih 5 in pol minutnih, od orkestralne usodnosti do
instrumentalne pretanjenosti "razpetih" Vljudnih plenilcev (Polite
Predators).
Brutalni valček nas izziva še k pomisli, kako bi
zazvenel s temi sedmimi skladbami, povezanimi v zaključeno celoto brez
premorov med njimi, in kako v živo na koncertu.
|
|

Brutalni valček Boruta Kržišnika, izhajajoč iz tega, da ljudje niso pripravljeni prenehati z nasiljemAvtor fotografije: (Dokumentacija KUD France Prešeren)
|